Thursday, October 9, 2014

Minggu ke 3 (Pembentangan Group 1)


Minggu ni tiba masa untuk kami sekelas mendengar pembentangan group 1 yang terdiri daripada Suhaimi,Hasnah dan Amir. Pembentangan mereka bertiga adalah tentang "PHOTOGRAPHY AND IT APPLICATIONS"

Suhaimi memulakan pembentangan dengan menerangkan jenis-jenis dan ciri-ciri kamera. Terdapat pelbagai jenis kamera, antaranya:

Film Camera
SLR, Viewfinder/Rangefinder Camera, Mirrorless Camera, Twin Lens Reflex Camera, Lomo Camera, View Camera
Digital Camera
Digital compact Camera
Instant Camera
Polaroid




Untuk Film Camera, kebanyakkannya akan menggunakan Celluloid Film sebagai Light Catcher Medium dan juga sebagai tempat simpan gambar dimana setiap gambar yang diambil menggunakan Film Camera akan merekod dan menyimpan gambar yang telah diambil. Terdapat pelbagai saiz film seperti Small format (35mm), Medium format (100-120mm) dan Large format. Namun begitu, Small format lebih digunakan dan lebih popular. Film yang telah digunakan akan di develop (cuci istilah kita) di dalam bilik yang gelap supaya film itu tidak terdedah kepada cahaya dan dengan menggunakan cecair kimia.

Celluloid Film




Untuk Digital camera pula,  Light Catcher Medium nya ialah Picture sensor yang dikenali sebagai Charge-coupled device (CCD)  atau Complementary Metal Oxide Silicon (CMOS). Gambar yang diambil menggunakan digital camera disimpan di dalam memory card seperti CF card, SD Card dan Micro SD.

CF Card, SD Card, dan Micro SD




Pembentangan seterusnya disambung oleh Pn Hasnah.

Pn Hasnah memulakan pembentangan beliau dengan menerangkan anatomi SLR camera dan menerangkan bagaimana SLR camera berfungsi.

Anatomi Camera




Terdapat 2 jenis film iaitu Positve film and Negative film:
Positive film kita boleh tengok film tersebut dan nampak gambar dan warna sebenar baju, pemandangan manakala bagi Negative film ia Cuma berwarna itam dan oren dimana pada wajah manusia dia berwarna putih(oren) jadi hitam dan untuk background hitam jadi putih(oren) atau dalam istilah mudahnya ialah colors inverted.
 
Atas : Negative Film
Bawah : Positive Film

Terdapat tips penting yang diberikan. Berikut merupakan cara untuk memegang Camera dengan betul:

Betul dan Salah
Cara yang betul



Seterusnya, Amir menamatkan pembentangan kumpulannya dengan menerangkan tentang exposure yang terdiri daripada beberapa elemen:
  •      Shutter Speed
  •      Aperture
  •      ISO


Disini merupakan ringkasan yang mungkin memudahkan lagi rakan-rakan untuk memahami konsep ketiga-tiga elemen dalam menghasilkan Exposure yang normal.


Sekian.

No comments:

Post a Comment